Ještě ke Starému zákonu.
Pro starověké národy, včetně starověkých Židů, nebyla trpělivost žádná ctnost: cenili se bojovníci, cenila se bojovnost; ve Starém zákoně se o trpělivosti mluví až v poměrně pozdních knihách. Otevřeme knihu Job a potom mladší, „deuterokanonické“ biblické spisy. Zde jsou opravdu krásná slova o trpělivosti...
Prakticky:
Kniha přísloví 25, 15: „Trpělivostí se dá oblomit soudce (představený), mírný jazyk drtí kosti.“
Sirachovec 1, 23–24: „Trpělivý člověk vydrží, až přijde jeho hodina, ale jeho radost nakonec propukne. Dokud jeho hodina nenadejde, skrývá svá slova a všichni hlásají jeho rozumnost.“
Trpělivost vůči druhým lidem:
Sir 29, 8: „...buď shovívavý k nešťastníkům, na almužny je nenechávej čekat.“
Lidská trpělivost vůči Bohu:
Job 21, 4 (Job říká svým přátelům:) „Copak já svaluji vinu na nějakého člověka? Ztrácím trpělivost bezdůvodně?“
Boží trpělivost – s hříšníky, kteří se nechtějí obrátit:
Sir 5, 4: „Neříkej: ´Zhřešil jsem! A co se mi stalo?´ Neboť Pán umí vyčkat.“
A tento chvalozpěv o Boží trpělivosti:
Sir 18, 8–14:
Co je člověk? K čemu je?
Co je na něm dobré a co zlé?
Délka jeho života: nanejvýš sto let.
Kapka vody z moře, zrnko písku,
to je těch několik let vedle věčnosti.
Proto s nimi Pán nakládá trpělivě
a vylévá na ně své milosrdenství.
Vidí a ví, jak ubohý je jejich konec,
a proto rozmnožil své odpuštění.
Člověk se slitovává nad svým bližním,
ale Pán se slitovává nad veškerým tělem:
kárá, trestá, poučuje,
přivádí jako pastýř nazpět svoje stádo.
Má slitování s těmi, kdo nacházejí kázeň
a kdo horlivě vyhledávají jeho soudy.
Komentář Jeruzalémské bible k tomu dodává: „Zde zdůrazněné všeobecné milosrdenství Boží a jeho výchovný ráz jsou ve Starém zákoně něčím novým.“
A já k tomuto komentáři dodávám: Duch po staletí vedl poznání Božího lidu – a nejmladší knihy Starého zákona jsou proto – logicky – evangeliu nejbližší.
Také my jsme, přece, Pánu stále blíž – a blíž...