Síla a krása velikonočních obřadů, hluboký smutek Velkého pátku a jásavá radost Vzkříšení. Prožitek největších svátků po čtyřicetidenní přípravě...
Síla a krása velikonočních obřadů, hluboký smutek Velkého pátku a jásavá radost Vzkříšení. Prožitek největších svátků po čtyřicetidenní přípravě...
Tady v Žamberku je postní plátno jiné. Fialové pozadí zabírá mnohem větší procento plochy než Ukřižovaný: je to přesně opačný poměr pozadí a postav, než bývá většinou obvyklé. A nejsou tu jiné postavy než ta hlavní. Tělo na kříži je uprostřed té velké plochy až subtilní. A pod ním je Golgota, která opravdu vypadá jako lebka...
S živou vzpomínkou na svoje vlastní mládí, říkám: Jak se chová mladý gentleman, když si všimne, že na něho čistá panna hledí s upřímným obdivem?
Podobenství o boháči a Lazarovi, to je skutečně fascinující místo v Lukášově evangeliu. Na prvním místě proto, že nijak nepřipouští, že peklo (které se tady nazývá peklem, a ne „místem odloučení od Boha“ či jiným eufemismem, a říká se, že tam lidé trpí v plameni) by snad bylo prázdné. Člověk se do pekla dostane – a zvlášť z hlediska naší současné blahobytné civilizace – překvapivě snadno...
Humor není jen jeden. Je humor laskavosti a pochopení, humor radosti ze života – a humor škodolibý, vycházející z – většinou reálných – nedostatků a slabostí našich bližních, humor posměchu; ten je zlý – totiž: nemůžeme současně milovat a posmívat se.