Úvodem našeho velkopátečního kajícího rozjímání ve chvíli, kdy jsme přijali do svého nitra slova evangelia svatého apoštola Jana o odsouzení, umučení a smrti Pána Ježíše (Jan 18,1–19,42), ve chvíli, kdy si uvědomujeme, jak nesmírně Bůh miluje člověka a jakou cenu za nás zaplatil, připomenu tři myšlenky našeho brněnského diecézního biskupa Pavla Konzbula.
První je připomenutí jeho úmyslu na tento rok – prosba o nová duchovní povolání. Počty letošních přihlášek do kněžského semináře v naší vlasti jsou více než alarmující. Ale jak řekl jeden člověk na otázku: „Jak se máš?“ – „Pán Bůh zaplať, mohlo by to být horší.“ V tomto případě by to bylo, že by se v zemi, odkud pro přebytek katolických kněží musel před necelými 190 roky odejít do Ameriky Jan Nepomuk Neumann – nepřihlásil do kněžského semináře nikdo.
Druhá myšlenka je z velikonočního přání otce biskupa: „Náš významný hudební skladatel Petr Eben byl jako dítě poslán do koncentračního tábora v Buchenwaldu, protože jeho otec byl žid. Na krátkou chvíli se octl v plynové komoře a čekal na smrt. Jako starý muž pak prohlásil: Jsem přesvědčen, že našemu století chybí vděčnost, takže možná ten nejnaléhavější úkol je chvála, jinak budou křičet kameny.“
O Velikonocích jsme svědky biblické události, která je důvodem k úžasné vděčnosti a chvále. Přeji vám všem požehnané velikonoční svátky.
Třetí myšlenka je z biskupovy promluvy při dopolední mši svaté v katedrále, kdy žehnal oleje pro udílení svátostí a přijímal z úst kněží a jáhnů jejich obnovené sliby: „Žijeme v době, kdy telefony jsou bez tlačítek, lidi bez rozumu, vztahy bez citu.“
Pilát je naváděn Ježíšovými nepřáteli, aby ho odsoudil ke strašlivé smrti. Jaká vyrostla v srdci lidí kolem Ježíše nepochopitelná nenávist. Pilát je soudce, který má vynést rozsudek – předem připravený, tak jako často v dějinách. Pán Ježíš Pilátovi, tak jako Jidášovi a tak jako každému člověku – dává šanci se zachránit: „Přišel jsem na svět, abych vydal svědectví pravdě. Každý, kdo je z pravdy, slyší můj hlas.“ Na to odpovídá Pilát: „Co je to pravda?“
Bratři a sestry – před námi je pravda kříže. Kříže, který je nástrojem a znamením Boží lásky. Je nástrojem a znamením lásky člověka k člověku. Skrze tuto pravdu kříže, pokud ji přijmeme do svého života, dosáhneme, díky Božím milostem, pravdy vzkříšení. Prosme za sebe i za ty, které nám Bůh ve své lásce svěřil, abychom pravdu přijali, z pravdy žili a pravdu svým životem hlásali.
Všemohoucí Otče, děkujeme za oběť tvého Syna, našeho Pána, kterou nás zachránil. Vyslyš nás, když v síle Ducha Svatého, na přímluvu Panny Marie, andělů a svatých prosíme o dar nových obětavých kněží, dar vděčné chvály, dar moudrého rozumu, dar milosrdného citu a dar pevné vůle žít podle Tvých plánů. Skrze Krista, našeho Pána. Amen.